#12 A Római Katolikus Egyház fiaskói a képzőművészetekkel legendásak: egyrészt pápánként változott annak megítélése, hogy az Ádámot ábrázoló festményeken kell-e köldököt pingálni a férfinek vagy sem - ha nem volt, akkor Ádám nem tartozott az emberi fajhoz, ergo az eredendő bűn sem a mi sarunk. Ha volt köldök és Isten valóban a maga képmására teremtette az embert, akkor viszont Isten köldökzsinórja kihez vagy mihez csatlakozott? Feloldhatatlan ellentét volt ez, a barokk korban például volt olyan pápa, aki csak olyan festményeket rendelt, ahol az első emberpárt hátulról ábrázolták.
Azért ha kellett, akkor tudtak haladni a korral: a XVIII. század közepétől, amikortól már viszonylagos biztonsággal lehetett a levegőbe emelkedni hőlégballonokkal XIII. Kelemen pápa felkérte az egyházi megrendelésre dolgozó festőket, hogy hanyagolják az angyalok ábrázolását a felhőkön - voltak már fent többen is és nem láttak ott szárnyas, pohos kis lényeket. Ekkor kezdték el először hangoztatni, hogy a Bibilát nem kell szó szerint venni (mondjuk a felhőkön kempelő angyalok képe amúgy sem onnan eredt) és ez (is) vezetett a romantika kialakulásához.
(eredeti bejegyzés és itt is)