#359 Az IMAX-ek technológiai jellemzői egészen elképesztőek: eleve az, hogy nem az átlagos moziknál megszokott 35 mm-es filmre forgatnak, hanem hetvenesre, lehetetlenné teszi az új tekercsek kézi beemelését, egy átlagos film így van vagy 200 kg. Mozis átbaszós vagányság a "digitális IMAX" kifejezés, amikor az eredetileg 35 mm-es filmeket digitálisan felhúzzák 70 mm-esre, ami méretre így megüti a szabványt, képminőségre viszont nagyon nem. A filmeket olyan fényerővel vetítik, hogy 90 perc után a pupillák tartósan gombostűfejnyire szűkülnek, emiatt az IMAX-ek elterjedését követően a kezdeti időkben szórólapokat osztogattak, amelyben felhívták az esti előadások után hazavezetők figyelmét, hogy legalább 20 percig még ne üljenek a kormány mögé. Ez az iszonyatos fényesség három dolognak köszönhető: az ezüstös felületű vászonnak, ami jobban veri vissza a fényt, a vetítőgépek kialakításának, amelyek jóval több ideig tartják nyitva a zárat, illetve a 15.000 wattos xenon-izzóknak, amelyek olyan forrók és fényesek, mint a nap felszíne. Az izzócserét az olvasztott kvarcüvegekbe 25 atmoszférás túlnyomással bekúrt xenongáz miatt csak speciális bombaszakértős védőöltözetben lehet elvégezni, ugyanis ha véletlenül elejtenék, akkor a szétrobbanó kvarcdarabok 5 méteres körben mindenkit megölnének a gecibe.
2014.01.05.
08:20
Írta: Horváth_Kálmán
Cseréljünk izzót, hozd a védőruhát!
38 komment
Címkék: mozi IMAX
A bejegyzés trackback címe:
https://napivaganysag.blog.hu/api/trackback/id/tr325732637
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Lord_Valdez · http://liberatorium.blog.hu/ 2014.01.05. 19:35:57
Nos, nem egészen. Ezt a 25 bar nyomást üzemi hőmérsékleten éri el. Hidegen, ez csak néhány bar.
Illetve, hogy ha nem xenon, hanem ultra nagynyomású higanylámpa, akkor még annyi se.
Bár kétlem, hogy bárkit is érdekelne, de ezek a lámpák igazi technikai bravúrok (az ára is ennek megfelelő). A kvarcnak ugyanis a hőtágulása gyakorlatilag 0, ezért normálisan ezt nem lehetne lezárni, úgy, hogy ne repedjen szét az árambevezetők mentén, amikor bemelegszik. Ezt úgy oldják meg, hogy az árambevezetőket molibdénből csinálják, amire rárogyasztanak egy spéci kemény üveget, aminek a hőtágulása jól passzol a molibdénhez. Arra egy másik üvegtípust, ami átmenet a kvarc és a kemény üveg között. (ezt ismételd még párszor) És végül az előre felfújt kvarcbúra.
Ahhoz, pedig, hogy atmoszféra fölé tudják tölteni, miközben rázárják az izzó kvarcot a két végén, megfagyasztják a xenont a burában és vákuumban zárják le.
Illetve, hogy ha nem xenon, hanem ultra nagynyomású higanylámpa, akkor még annyi se.
Bár kétlem, hogy bárkit is érdekelne, de ezek a lámpák igazi technikai bravúrok (az ára is ennek megfelelő). A kvarcnak ugyanis a hőtágulása gyakorlatilag 0, ezért normálisan ezt nem lehetne lezárni, úgy, hogy ne repedjen szét az árambevezetők mentén, amikor bemelegszik. Ezt úgy oldják meg, hogy az árambevezetőket molibdénből csinálják, amire rárogyasztanak egy spéci kemény üveget, aminek a hőtágulása jól passzol a molibdénhez. Arra egy másik üvegtípust, ami átmenet a kvarc és a kemény üveg között. (ezt ismételd még párszor) És végül az előre felfújt kvarcbúra.
Ahhoz, pedig, hogy atmoszféra fölé tudják tölteni, miközben rázárják az izzó kvarcot a két végén, megfagyasztják a xenont a burában és vákuumban zárják le.
lavór 2014.01.05. 19:39:10
Na, ez a múlt. Ma már az IMAX is digitális technikával vetít.
Kovacs Nocraft Jozsefne 2014.01.05. 19:53:42
@Lord_Valdez: "Bár kétlem, hogy bárkit is érdekelne"
Tévedsz, engem érdekel, örömmel olvastam a leírásodat.
@lavór: "Na, ez a múlt. Ma már az IMAX is digitális technikával vetít."
Attól még kell hozzá kellően erős fényforrás. Ráadásul a filmszalag csak párszor tíz milliszekundumig van kitéve a fényforrás hősugárzásának, de a digitális kivetítő folyamatosan - már ha úgy működik, ahogy elképzelem, de ez nem biztos.
Tévedsz, engem érdekel, örömmel olvastam a leírásodat.
@lavór: "Na, ez a múlt. Ma már az IMAX is digitális technikával vetít."
Attól még kell hozzá kellően erős fényforrás. Ráadásul a filmszalag csak párszor tíz milliszekundumig van kitéve a fényforrás hősugárzásának, de a digitális kivetítő folyamatosan - már ha úgy működik, ahogy elképzelem, de ez nem biztos.
Mikrobi 2014.01.05. 19:59:17
Te aztán szépen beszélsz! Igazi kultúrember vagy, pont ilyeneket kell reklámozni a főoldalon!
Pandaaaa (törölt) 2014.01.05. 20:02:04
Szerinted érdekesebb és egyedibb az írásod (amit valószínűleg nem a feltaláló mesélt el neked személyesen, tehát forrásmegjelölés nélkül nyúltad valahonnan), hogy "átbaszós vagányság" és "túlnyomással bekúrt"
Primitív ember ne írjon blogot.
Primitív ember ne írjon blogot.
Gera 2014.01.05. 20:05:48
@Média Panda a kurva anyádat: Ez valami vicc egy ilyen nickkel?
2014.01.05. 20:16:21
@Média Panda a kurva anyádat: jó a nicked jóska!
lavór 2014.01.05. 20:18:07
@Kovacs Nocraft Jozsefne:
Itt olvasgathatsz a digitális technikáról
imaxbudapest.hu/imax_vetito
De ma már lényegesebben összetettebb kérdésről van szó, mivel az IMAX már egy rendszer "minőségi szabvány", minden összetevőjét, a felvételektől a vetítésig szorosan ellenőrzik és felügyelik. Gyakorlatilag az itthoni IMAX moziban az izzócserén kívül semmit nem csinálhat a kezelőszemélyzet. A rendszer minden nap induláskor kalibrálja magát. Ha valami gond van, akkor a nemzetközi IMAX központból avatkoznak be, ha nem lehet szoftveresen megoldani a kérdést, a technikus ideutazik és elhárítja a hibát. A gépészek ma már nem igazán cserélnek tekercset, inkább winchestert. Talán az utolsó hagyományos filmre rögzített IMAX játékfilm A Batman Dark knight volt kishazánkban. A "normál digitális" vetítők is 4-6000 Wattos xenon izzókkal üzemelnek.
Ma már sokkal izgalmasabb kérdés, hogy mikor lesz 4K vetítés (ezzel együtt valódi 4K felbontású filmek) tömegesen, lényegesen jobb kontrasztaránnyal, mint a 2000:1
Itt olvasgathatsz a digitális technikáról
imaxbudapest.hu/imax_vetito
De ma már lényegesebben összetettebb kérdésről van szó, mivel az IMAX már egy rendszer "minőségi szabvány", minden összetevőjét, a felvételektől a vetítésig szorosan ellenőrzik és felügyelik. Gyakorlatilag az itthoni IMAX moziban az izzócserén kívül semmit nem csinálhat a kezelőszemélyzet. A rendszer minden nap induláskor kalibrálja magát. Ha valami gond van, akkor a nemzetközi IMAX központból avatkoznak be, ha nem lehet szoftveresen megoldani a kérdést, a technikus ideutazik és elhárítja a hibát. A gépészek ma már nem igazán cserélnek tekercset, inkább winchestert. Talán az utolsó hagyományos filmre rögzített IMAX játékfilm A Batman Dark knight volt kishazánkban. A "normál digitális" vetítők is 4-6000 Wattos xenon izzókkal üzemelnek.
Ma már sokkal izgalmasabb kérdés, hogy mikor lesz 4K vetítés (ezzel együtt valódi 4K felbontású filmek) tömegesen, lényegesen jobb kontrasztaránnyal, mint a 2000:1
Kirándulás · http://www.adventures.hu 2014.01.05. 20:20:11
Ilyen színvonaltalan írást, trágár szöveget már régen olvastam. Igazi bunkó vagy, akárki is vagy. Persze egy senki vagy.
tomcat 2014.01.05. 20:22:35
@poszt:
1.) A xenon-lámpa az nem izzó, hanem kisülési cső.
2.) A Nap (nagy betűvel) felszíni hőmérséklete 6000 K környéke, ott anyag nem marad szilárd halmazállapotban, tehát a lámpa nem lehet ilyen forró, ez fizikai képtelenség. Ha az ív hőmérsékletére vonatkozott a megállapítás, akkor ez igaz az összes hasonló elven működő világítótestre, pl. a százerszám utcai nátrium-lámpára is.
3.) A xenon-lámpa spektruma jelentősen különbözik a Nap spektrumától. A "fényessége" megint egy más kérdés. Milyen távolságból mérve? Csak mert a Napocska kicsit távolabb van, mint az IMAX vászon.
4.) A tök átlagos autók xenon-lámpáiban is huszonsok bar az üzemi nyomás, elvileg ott is kötelező volna a láncing és arcvédő használata ha a szervizben cserélik.
Amúgy érdekes bejegyzés volt, csak épp arról nem szólt, hogy a 21:9 arányú 24p kádenciájú filmek vetítésénél miért jobb a 70mm magas(!) IMAX filmszalag a 35 mm széles(!)hez képest. :)
1.) A xenon-lámpa az nem izzó, hanem kisülési cső.
2.) A Nap (nagy betűvel) felszíni hőmérséklete 6000 K környéke, ott anyag nem marad szilárd halmazállapotban, tehát a lámpa nem lehet ilyen forró, ez fizikai képtelenség. Ha az ív hőmérsékletére vonatkozott a megállapítás, akkor ez igaz az összes hasonló elven működő világítótestre, pl. a százerszám utcai nátrium-lámpára is.
3.) A xenon-lámpa spektruma jelentősen különbözik a Nap spektrumától. A "fényessége" megint egy más kérdés. Milyen távolságból mérve? Csak mert a Napocska kicsit távolabb van, mint az IMAX vászon.
4.) A tök átlagos autók xenon-lámpáiban is huszonsok bar az üzemi nyomás, elvileg ott is kötelező volna a láncing és arcvédő használata ha a szervizben cserélik.
Amúgy érdekes bejegyzés volt, csak épp arról nem szólt, hogy a 21:9 arányú 24p kádenciájú filmek vetítésénél miért jobb a 70mm magas(!) IMAX filmszalag a 35 mm széles(!)hez képest. :)
senkiember 2014.01.05. 20:24:14
Meglehetősen kedvelem a svejki stílusban előadott trágárságokat a maga helyén. De az utolsó szó ("gecibe"), itt teljesen funkciótlan és öncélú - bazmeg.
Lord_Valdez · http://liberatorium.blog.hu/ 2014.01.05. 20:34:41
@tomcat:
Igazság szerint ez még csak nem is az ív hőmérséklete, hanem ún. korrelált színhőmérséklet. Az azt jelenti, hogy a keletkezett fény szín(érzete) leginkább az adott hőmérsékletű feketetest sugárzó színére (színérzetére) hasonlít.
@Kovacs Nocraft Jozsefne:
Köszönöm.
Ha érdekel, akkor ezek ún. digital light processing elven működnek. Van egy tömb, nagyon apró mozgó tükör, amiket vezérelni lehet. A tükrök állásszögével lehet meghatározni, hogy az adott pixel fényességét. Azt a fényt, amit nem használsz fel, a tükrök egy hűtött elnyelő felültre tükrözik az ún. light dumpra (fényszemét).
Emiatt a film igazából nem találkozik ezzel az iszonyatos fényárammal.
Igazság szerint ez még csak nem is az ív hőmérséklete, hanem ún. korrelált színhőmérséklet. Az azt jelenti, hogy a keletkezett fény szín(érzete) leginkább az adott hőmérsékletű feketetest sugárzó színére (színérzetére) hasonlít.
@Kovacs Nocraft Jozsefne:
Köszönöm.
Ha érdekel, akkor ezek ún. digital light processing elven működnek. Van egy tömb, nagyon apró mozgó tükör, amiket vezérelni lehet. A tükrök állásszögével lehet meghatározni, hogy az adott pixel fényességét. Azt a fényt, amit nem használsz fel, a tükrök egy hűtött elnyelő felültre tükrözik az ún. light dumpra (fényszemét).
Emiatt a film igazából nem találkozik ezzel az iszonyatos fényárammal.
Pandaaaa (törölt) 2014.01.05. 20:37:07
@pezsmapatkánykenguru: Uraim, a másik trágár barom megörökítését tűztem ki célul a nicknév választásánál.
lavór 2014.01.05. 20:38:26
Ja, még egy-két apróság: az ezüstvászon a passzív 3D miatt szükséges. A vászonról visszaverődött fénymennyiség pedig pontosan ki van számolva.
Egy minimális utánanézés nem ártott volna a bog megírása előtt.
Egy minimális utánanézés nem ártott volna a bog megírása előtt.
Nyomoronc 2014.01.05. 20:41:27
Az utolsó szó az feltétlenül kellett...
Gáborom 2014.01.05. 20:47:56
Te nem vagány vagy drágám hanem egyszerűen csak hülye.
tomcat 2014.01.05. 20:52:49
@Lord_Valdez: szétokoskodjuk a bejegyzést, ez ám a minőségi trollkodás :)
A Nap jellemző felszíni hőmérséklete (fizikai) 5700 és 6000 K között van, a napfolttevékenység függvényében. Szerintem erről kár vitázni, ez nagyjából konszenzus a tudomány világában.
Egy lámpa esetében az ívkisülés plazma állapotot eredményez a töltőgázban. Egy nátrium-lámpában, vagy egy fémhalogén kisülési csőben ember legyen a talpán, aki pontosan leméri otthon.
Ami viszont biztos, hogy a CRI, azaz korrelált színhőmérséklet érték (ami az egyes spektrális összetevők hullámhossz szerint súlyozott átlagából alakul ki egy képlet eredményeként) nincs összefüggésben az ív valódi (fizikai) hőmérsékletével.
A nátrium-lámpa pl. monokromatikus sugárzónak számít, CRI értéke 80 alatti.
De ez semmit nem mond el az ív valós hőmérsékletéről.
A Nap jellemző felszíni hőmérséklete (fizikai) 5700 és 6000 K között van, a napfolttevékenység függvényében. Szerintem erről kár vitázni, ez nagyjából konszenzus a tudomány világában.
Egy lámpa esetében az ívkisülés plazma állapotot eredményez a töltőgázban. Egy nátrium-lámpában, vagy egy fémhalogén kisülési csőben ember legyen a talpán, aki pontosan leméri otthon.
Ami viszont biztos, hogy a CRI, azaz korrelált színhőmérséklet érték (ami az egyes spektrális összetevők hullámhossz szerint súlyozott átlagából alakul ki egy képlet eredményeként) nincs összefüggésben az ív valódi (fizikai) hőmérsékletével.
A nátrium-lámpa pl. monokromatikus sugárzónak számít, CRI értéke 80 alatti.
De ez semmit nem mond el az ív valós hőmérsékletéről.
Lord_Valdez · http://liberatorium.blog.hu/ 2014.01.05. 21:02:27
@tomcat:
Ha már minőségi trollkodunk :)
A CRI az a színvisszaadás. A CCT-re gondolsz.
Illetve a nagynyomású nátriumlámpa nem monokromatikus, ezért tud viszonylag magas CRI-je lenni. A kisnyomású, ami kvázi monokromatikus, de annak értelmezhetetlenül kicsi a CRI-je.
Ha már minőségi trollkodunk :)
A CRI az a színvisszaadás. A CCT-re gondolsz.
Illetve a nagynyomású nátriumlámpa nem monokromatikus, ezért tud viszonylag magas CRI-je lenni. A kisnyomású, ami kvázi monokromatikus, de annak értelmezhetetlenül kicsi a CRI-je.
tomtom2 2014.01.05. 21:04:41
Ha már a cikk nélkülöz minden szakmaiságot:
1: Szinte minden digitális moziban xenon izzó a fényforrás. Ennek a cseréjéhez első sorban azért (lenne) szükséges a védőruha (még egy 2 kW-os izzónál is), mert ha esetleg felrobban nem szeretnénk, ha egy 2 centis üvegdarab állna ki a szemünkből, illetve az is elég kellemetlen tud lenni, mikor az egészen apró üvegszilánkok a bőrbe fúródnak, és úgy csillog az ember a napon, mint egy twilight szereplő...
2: A leírt izzó analóg Imaxre vonatkozik, ami már nem igazán van. Jelenleg az Imax mozikban 2 Christie típusú digitális vetítő vetít, gépenként 6kW-os izzóval. bár az izzók összteljesítménye kisebb, mint a hagyományos Imax vetítőknél, de ez nem probléma, mert a filmet át kellett világítani, a vetítőben található DLP chipek apró tükreit pedig meg kell világítani... (egyébként ez nagyjából ugyanaz a technológia, mint az otthoni DLP vetítőknél...)
Az igazi probléma az IMAX-el ott kezdődik, hogy ezek a projektorok technológiájukat tekintve nem a legújabbak. Elég alacsony a kontrasztarányuk, illetve a felbontásuk is csak 2K, ami ugye alig nagyobb a HD-nél... A dolog érdekessége, hogy Budapesten a Corvin Mozi nagyterme 4K-s (manapság Ultra HD-ként divat emlegetni) vetítővel van felszerelve, ami finoman szólva is élethűbb képet produkál...
1: Szinte minden digitális moziban xenon izzó a fényforrás. Ennek a cseréjéhez első sorban azért (lenne) szükséges a védőruha (még egy 2 kW-os izzónál is), mert ha esetleg felrobban nem szeretnénk, ha egy 2 centis üvegdarab állna ki a szemünkből, illetve az is elég kellemetlen tud lenni, mikor az egészen apró üvegszilánkok a bőrbe fúródnak, és úgy csillog az ember a napon, mint egy twilight szereplő...
2: A leírt izzó analóg Imaxre vonatkozik, ami már nem igazán van. Jelenleg az Imax mozikban 2 Christie típusú digitális vetítő vetít, gépenként 6kW-os izzóval. bár az izzók összteljesítménye kisebb, mint a hagyományos Imax vetítőknél, de ez nem probléma, mert a filmet át kellett világítani, a vetítőben található DLP chipek apró tükreit pedig meg kell világítani... (egyébként ez nagyjából ugyanaz a technológia, mint az otthoni DLP vetítőknél...)
Az igazi probléma az IMAX-el ott kezdődik, hogy ezek a projektorok technológiájukat tekintve nem a legújabbak. Elég alacsony a kontrasztarányuk, illetve a felbontásuk is csak 2K, ami ugye alig nagyobb a HD-nél... A dolog érdekessége, hogy Budapesten a Corvin Mozi nagyterme 4K-s (manapság Ultra HD-ként divat emlegetni) vetítővel van felszerelve, ami finoman szólva is élethűbb képet produkál...
Kovacs Nocraft Jozsefne 2014.01.05. 21:09:10
@tomcat: "Ami viszont biztos, hogy a CRI, azaz korrelált színhőmérséklet érték"
Bocsánat a belepofázásért, de a CRI a color rendering index és nincs öszefüggésben sem a színhőmérséklettel, sem a korrelált színhőmérséklettel. A CRI elméleti maximuma 100, és a Nap földfelszíni spektrumának színvisszaadását jelöli. A legtöbb többsávos fénycső CRI-je 80 fölött van, a nátriumlámpáé jóval 80 alatt.
De a 2700 kelvines izzólámpa CRI-je is gyakorlatilag 100, mert a feketetest-sugárzáshoz hasonló a spektrumeloszlása.
Bocsánat a belepofázásért, de a CRI a color rendering index és nincs öszefüggésben sem a színhőmérséklettel, sem a korrelált színhőmérséklettel. A CRI elméleti maximuma 100, és a Nap földfelszíni spektrumának színvisszaadását jelöli. A legtöbb többsávos fénycső CRI-je 80 fölött van, a nátriumlámpáé jóval 80 alatt.
De a 2700 kelvines izzólámpa CRI-je is gyakorlatilag 100, mert a feketetest-sugárzáshoz hasonló a spektrumeloszlása.
Kovacs Nocraft Jozsefne 2014.01.05. 21:10:36
@Lord_Valdez: Lassan írtam, megelőztél. :)
Köszönöm a korábbi válaszodat.
@lavór: A te válaszodat is köszönöm!
Köszönöm a korábbi válaszodat.
@lavór: A te válaszodat is köszönöm!
tomcat 2014.01.05. 21:11:54
@Lord_Valdez: Van azért némi összefüggés (spektrum). De javaslom, ezen a ponton adjuk vissza a szót a t. bloggernek. :)
tomtom2 2014.01.05. 21:12:24
Illetve az ezüst vászon célja nem a fényerő növelése, hanem a fény depolarizációjának megakadályozása, ami elengedhetetlen feltétele a 3D-nek polarizált rendszereknél. Cserébe viszont legalább fakóbbak, élettelenebbek lesznek a filmek színei...:)
tomcat 2014.01.05. 21:17:10
@Kovacs Nocraft Jozsefne: ugyan jogos, de kezdettől hangsúlyoztam, hogy nem izzókról, hanem sávos spektrumú kisülési csövekről beszéltünk (lásd az első kommentem 1. pontját).
Horváth_Kálmán 2014.01.05. 21:25:26
@tomcat: köszi, erre írni kellene vmit, de az eredeti bejegyzést 2 éve írtam és elfelejtettem ezeknek a nagy részét, szóval inkább nem veszem fel a fonalat és elhiszem, hogy nektek van igazatok :)
De big up a minőségi trollságokért!
De big up a minőségi trollságokért!
Kovacs Nocraft Jozsefne 2014.01.05. 21:34:23
@tomcat: Világos, ez a különbség a színhőmérséklet és a korrelált színhőmérséklet között. Épp azért kértem elnézést a belepofázásomért, mert sejtettem, hogy csak elírás volt részedről.
Mellesleg a CRI mindezektől független. A 2700 kelvines izzó CRI-je ugyanannyi, mint a 3500 kelvines fényképészeti izzóé. A 2700 kelvines fénycsőé is ugyanannyi, mint a 4000 kelvines fénycsőé, azonos kivitel esetén.
Másfelől azonos CCT esetén is eltérő lehet a CRI, ha a sávok eloszlása és egymáshoz viszonyított intenzitása eltér.
Persze igazad van abban is, hogy a sávok eloszlása és relatív intenzitása a színhőmérsékletre is hatással van, de alapvetően akkor is két független dologról van szó.
Mellesleg a CRI mindezektől független. A 2700 kelvines izzó CRI-je ugyanannyi, mint a 3500 kelvines fényképészeti izzóé. A 2700 kelvines fénycsőé is ugyanannyi, mint a 4000 kelvines fénycsőé, azonos kivitel esetén.
Másfelől azonos CCT esetén is eltérő lehet a CRI, ha a sávok eloszlása és egymáshoz viszonyított intenzitása eltér.
Persze igazad van abban is, hogy a sávok eloszlása és relatív intenzitása a színhőmérsékletre is hatással van, de alapvetően akkor is két független dologról van szó.
tomcat 2014.01.05. 21:52:15
@Kovacs Nocraft Jozsefne: mivel a bloggazda is lezártnak tekinti a kérdést, szerintem ne folytassuk :)
De azért maradjon itt ennyi, hogy ha esetleg egymás után teszed a kommentjeimet és együtt értelmezed:
- kisülési cső
- nátrium lámpa (L_V: az utcai közvilágítás az mind kisnyomású)
- sávos spektrum (Na esetében a D-vonal)
- monokromatikus lámpa korrelált színhőmérséklet
- CRI érték
akkor talán kisül (sic!) belőle valami értelmes is. :)
Peace
De azért maradjon itt ennyi, hogy ha esetleg egymás után teszed a kommentjeimet és együtt értelmezed:
- kisülési cső
- nátrium lámpa (L_V: az utcai közvilágítás az mind kisnyomású)
- sávos spektrum (Na esetében a D-vonal)
- monokromatikus lámpa korrelált színhőmérséklet
- CRI érték
akkor talán kisül (sic!) belőle valami értelmes is. :)
Peace
fogyasztói magastartás 2014.01.05. 22:10:11
mi a faszról vakerálsz te kis buzi nyominger?!
Lord_Valdez · http://liberatorium.blog.hu/ 2014.01.05. 22:33:28
@tomcat:
Magyarországon nem használunk kisnyomású nátriumlámpát. Ezek itt mind nagynyomásúak.
Magyarországon nem használunk kisnyomású nátriumlámpát. Ezek itt mind nagynyomásúak.
dRiver 2014.01.05. 22:46:04
Ha jól tudom akkor az IMAX egyik elég lényeges eleme volt hogy azontúl hogy a szalag mérete nem 35mm hanem 70mm, de még a képkockák orientációja is másképp van ezáltal is maximálva a leképezhető felületet.
tomcat 2014.01.05. 22:51:14
@Lord_Valdez: Igen, bocs, valóban nagynyomású. De nem ez volt a lényeg, hanem a Na D-vonal környéki kvázi-monokromatikus jelleg.
Az összevetés eredeti tárgya ráadásul nem is a korrelált színhőmérséklet elemzése, hanem a napfelszín és az ívkisülés fizikai hőmérsékletének összevetése volt.
Szerintem érted miről van szó, nem fogok minden kommenthez külön kisesszét rittyenteni, a felsorolás minden egyes pontja önállóan több oldalt tenne ki.
Az összevetés eredeti tárgya ráadásul nem is a korrelált színhőmérséklet elemzése, hanem a napfelszín és az ívkisülés fizikai hőmérsékletének összevetése volt.
Szerintem érted miről van szó, nem fogok minden kommenthez külön kisesszét rittyenteni, a felsorolás minden egyes pontja önállóan több oldalt tenne ki.
butyko 2014.01.06. 05:58:09
Nos,mondjunk el még néhány alapdolgot: Az IMAX-film szélessége valóban 70 mm,de ez a méret a képkocka(téglalap:) ) magassága. Ugyanis az otthoni filmekkel (fotó vagy mozi)ellentétben a pozitív képek nem egymás fölött,hanem egymás mellett - vízszintesen - helyezkednek el. A vetítésnél egyszerre két tekercset vetítenek össze,egymáshoz képest kis fáziskéséssel,így adhatja ki a 3D hatást a spéci szemüveg.A hangot CD-DVD? lemezről,digitálisan adják hozzá.A filmtekercsek súlya valóban jelentős,emelőszerkezettel teszik a helyére,méghozzá vízszintesen! Mindkettőt! A letekeredett filmet is vízszintesen csévéli fel a vetítőgép.Amiket vissza kell tekerni,mint a régi szép időkben. Mivel a súly és a méret is nagy,egy kb.1 órás filmet 2x3 vagy 2x4 tekercsből lehet végignézni.Egy tekercs kb.20-25 perces. Kis színes:az Arena plazaban lévő eredeti IMAX gép olyan nagy és olyan nehéz,hogy az épület építésekor daruval emelték be a még nem elkészült tetőn át. Ma,amikor már nem használják(hiszen ott is digitális van),még mindig ott áll a helyén,ugyanis nem lehet szétszedni olyan kis darabokra,amelyek kiférnének a vetítőszoba ajtaján.Ott marad az idők végezetéig...:)
Don Quixote de la Ferko 2014.01.06. 07:07:29
Érdekes cikk, ritka az, hogy a szakmaiság a hozzászólásokban magasabb. (De sajnos növekedő tendenciát mutat).
A 15 kW-hoz csak annyit, 40-50 éve egy planetáriumgépbe is 1 kW-os izzókat pakoltak, annyira nem különlegesség ez a 15 kW.
A 15 kW-hoz csak annyit, 40-50 éve egy planetáriumgépbe is 1 kW-os izzókat pakoltak, annyira nem különlegesség ez a 15 kW.
a távoli rokon 2014.01.06. 07:23:03
Baszott jó kis mozi ez, csere szemgolyókat nem adnak a jegy mellé ezek a faszrágók?;)
Elegem Van · http://elegemvan.blog.hu 2014.01.06. 07:30:27
Lehet finoman is elküldeni valakit drága édesanyja nemi szervére. Mi így tesszük. Ajáljuk magunkat.
Telehajó 2014.01.06. 10:01:39
Nicsak, egy analfabéta rabszolga talált valakit, aki leírta a szavait? :D
Horváth_Kálmán 2014.01.06. 10:05:57
@Elegem Van: Az nem teljesen világos, hogy mire írod (remélem sértés van benne), de a vége az "ajáNljuk".