#493 Néhány érdekesség a zongoráról:
- Alexandra bajor hercegnő tisztaságmániás volt, állandóan white partyra volt beöltözve, emellett azt képzelte, hogy gyermekkorában lenyelt egy üvegből készült versenyzongorát, és az azóta benne van.
- Mozart annyira kényszeres volt, hogy ha a szemét kisgyerekek nem játszottak végig egy skálát, odaszaladt, és lejátszotta a hiányzó hangokat. Mint amikor késztetést éreztek, hogy befejezzétek azt a sort, hogy "Száraz tónak nedves partján dögl...", vagy hasonló, de ellentétes módon, dallamtapadásotok (earworm) van, és egész nap éneklitek, hogy "Dzsin, Dzsin, Dzsingisz kán", pedig rühellitek
- Az 1343m magas skót Ben Nevis hegycsúcs közelében egyszer találtak egy zongorát, és képtelenek voltak kideríteni, hogy ki vitte oda. És mikor. És hogy minek.
- A zebrák bújócskázáskor legtöbbször a billentyűzetre bújnak el, de egyből megtalálja őket a másik zebra, mert ő is oda szokott...
Ami viszont az érvényes vezetői engedéllyel rendelkezőket érdekelheti, hogy mi a túróra való a három pedál:
- Kuplung: a bal szélső pedál a hangfogó pedál, vagy soft pedal, vagy una corda (György). Ez a XVIII. század végén, amikor 1 húr helyett 3 húr kezdett egy-egy hanghoz tartozni, azt a funkciót töltötte be, hogy ha kicsit nyomták le, akkor csak 2 húr szólalt meg, ha pedig teljesen, akkor 1. A modern zongorákban ez csak 2 húrra vált vissza, illetve a nagyon mély hangoknál, ahol csak 1 vastag húr van, más szögben üti meg a húrt.
- Fék: a középső, emelőpedál, vagy "sostenuto" pedál csak azokat a hangokat tartja ki hosszan, amelyek a pedál lenyomásakor le voltak nyomva. Más esetben, ez a középső pedál némít, főleg pianinokban, egy filcet helyez a húrok felületére, így tompább, halkabb hangot előállítva.
- Gáz: a jobb szélső, billentyűzeteltoló vagy "sustain" pedál mindenféle válogatás nélkül az összes hangot kitartja, amit a pedál lenyomása után leütnek (tehát nem azokat, amik a lenyomáskor már le voltak nyomva). Ez a pedál felemeli a húrokról a tompítót ("damper"), nem csak arra az időre, amíg a billentyű le van nyomva, hanem addig, amíg a pedál le van nyomva. Ezt a funkciót nagyon régen kézzel kellett működtetni, ami komplett DJ-zésnek tűnhetett, ezért később térddel üzemeltethető kar váltotta fel, és ezt követte az első pedálos megoldás.
És közben vegyük észre, hogy latinul a pedis lábat jelent, a pedikűrt nyilván mindenki érti, de a pedál is innen ered, amely sokkal természetesebben hangzik, mint a régi magyar "lábító" kifejezés ugyanerre.