
#175 Ha nyaralásnál vitatéma, hogy menjetek-e úgy motorozni, hogy a párod nem tud biciklizni, a válasz: IGEN. Tanultuk, de ki is próbáltuk. A felelős a perdület (a forgó mozgásnak megfelelő lendületből adódó tehetetlenség) és a perdületmegmaradás törvénye, így nem esel el a biciklivel, és így segít a hátsó rotor a helikopternek, hogy ne körbe-körbe forogjon. Ha egy biciklikerék gumijába elég súlyt teszel, és egy tengelyen jól megpörgeted, akkor elég az egyik oldalról megtartani, nem esik le, pedig az ember erre számítana:
Ez emberi nyelven annyit jelent, hogy a forgó test nem szeret a forgás síkjából kimozdulni, amíg elég lendülete van. Ahogy akár a sebesség, akár a súly csökken, elhagyja a síkot, ezért van, hogy elindulni és megállni nehéz biciklivel, nem menni. És valószínűleg körhintabalesetnél előbb az emberek esnek le, aztán a paci, a ferrari, a tűzoltóató meg a zsiráf, és így kisebb súllyal már kiszakad a helyéről a talapzat is VÉGRE. A búgócsiga is a perdületmegmaradás miatt marad a síkjában, amíg elég gyorsan forog, a búgócsiga szélsőséges esete pedig a giroszkóp.
Ami viszont a mobilodban méri a 3D-s tengelyelfordulások mértékét chip az a GIROSZENZOR, hogy tudjál autóval járókeretes nénit elgázolósat meg szimulátorosat játszani, és ne kapj agyfaszt attól, hogy az állóképek a PC-re töltve csak elfordított nyakkal nézhetők.