#418 A Vissza a jövőbe trilógia időgépeként elhíresült DeLorean DMC-12 a valóságban a fluxuskondenzátor nélkül is elég furcsa szerkezet volt. Eleve a kaszniját rozsdamentes, csiszolt acélpanelek alkották, amiről a például a madárszart és felkenődött bögölytetemeket a legegyszerűbben csiszolópapírral lehetett eltávolítani. A finomra csiszolt acéllemezeken a hagyományos festékek nem tudtak megtapadni és valószínűleg a búváros – HIT gyülis matricák is lecsúsztak volna, szóval minden autó ugyanúgy nézett ki, aminek például a kocsijukat eszetlen módon pimpelgető Premier League játékosok biztos nem örültek. A gyártó 25 év rozsdásodás elleni védelmet vállalt az autókra, az már tényleg nem az ő hibájuk, hogy a belfasti mikroklímában végzett teszteken jól teljesítő impregnálást a kaliforniai sós levegő azért elkezdte erősen szétbarmolni. Szerencsére a gyár alig 2 évvel a gyártás megkezdése után tönkrement (John DeLorean alapítót az FBI berántotta egy csúnya kábítószer-csempészésbe), szóval a garanciás panaszok miatt nem kellett, hogy fájjon a fejük.
+ vagányság: Robert Zemeckis rendező eredetileg egy frigót akart időgépnek a Vissza a Jövőbe első részébe, csak félő volt, hogy a mozirajongó kölykök időutazás apropóján beszállnak a hűtőbe és halálra fagynak, DeLorean meg azért kevesebb háztartásban volt. Ami viszont volt, az meg nem tudta a 88 mérföldes (140 km) végsebességet, legalábbis csak 85-ig voltak skálázva, mint minden akkoriban készült autó, hogy így előzzék meg a száguldozásokat.
2014.03.05.
07:41
Írta: Horváth_Kálmán
Hibernálás helyett időutazó autó: a DeLorean
8 komment
Címkék: film autó Vissza a jövőbe DeLorean
A bejegyzés trackback címe:
https://napivaganysag.blog.hu/api/trackback/id/tr15839413
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
vargatom 2014.03.05. 11:57:34
Nemtom bírt-e 88-al menni, a motorja az biztosan elég gyenge volt. Gyakori hiba volt még, hogy beszorult az ajtó és a parányi ablakon kimászni sem tudott a tulajdonos...
hdnctrl 2014.03.05. 15:30:59
Csiszolópapírral tilos nekiállni, inox tűzhelytisztító kell és a mosogatószivacs durvább oldala (nem jó a "fémszivacs" mert az annak a részei elkezdenek rozsdásodni a karosszériapaneleken).
Több festett autó is van, de mivel így néz ki jól, inkább csak azok festették le (hagyományos festékkel), akik összetörték.
A 25 év rozsdásodás elleni garancia a külső panelekre vonatkozik (azok nem is rozsdásodnak), nem pedig az alvázra (az sajnos gyárilag nem rozsdamentes).
Zemeckis valóban a hűtőt akarta, az időutazás meg atomrobbanás kíséretében valósult volna meg, szerencse, hogy elálltak ettől.
Valóban 85-is vannak skálázva az amcsi modellek, az Európába szántakon viszont 140-ig (mph, nem km/h) van osztás. A filmben átmatricázták a műszerfalat, 95-ig van.
Egyébként 200 km/h fölött van a végsebessége (az majdnem 125 mph). A motorja nem egy erőgép, kb 130-150 lóerős (az autó 1200 kg-os önsúlyához képest egyébként ez nem volt olyan rossz akkoriban), de azért nem mondanám gyengének, csak ha mondjuk egy (akkori) Porschéhoz vagy Ferrarihoz viszonyítjuk. A gyorsulás 100-ra kb 10 mp. Az ajtó nem szorult be, hanem a zár ragadt be. Ilyen esetekre (meg ha fejreállna vagy vízbe esne az autó) kell egy kalapácsot a kocsiban tartani.
Több festett autó is van, de mivel így néz ki jól, inkább csak azok festették le (hagyományos festékkel), akik összetörték.
A 25 év rozsdásodás elleni garancia a külső panelekre vonatkozik (azok nem is rozsdásodnak), nem pedig az alvázra (az sajnos gyárilag nem rozsdamentes).
Zemeckis valóban a hűtőt akarta, az időutazás meg atomrobbanás kíséretében valósult volna meg, szerencse, hogy elálltak ettől.
Valóban 85-is vannak skálázva az amcsi modellek, az Európába szántakon viszont 140-ig (mph, nem km/h) van osztás. A filmben átmatricázták a műszerfalat, 95-ig van.
Egyébként 200 km/h fölött van a végsebessége (az majdnem 125 mph). A motorja nem egy erőgép, kb 130-150 lóerős (az autó 1200 kg-os önsúlyához képest egyébként ez nem volt olyan rossz akkoriban), de azért nem mondanám gyengének, csak ha mondjuk egy (akkori) Porschéhoz vagy Ferrarihoz viszonyítjuk. A gyorsulás 100-ra kb 10 mp. Az ajtó nem szorult be, hanem a zár ragadt be. Ilyen esetekre (meg ha fejreállna vagy vízbe esne az autó) kell egy kalapácsot a kocsiban tartani.
hdnctrl 2014.03.05. 15:35:09
@scuynat: ... és kiütni vele a szélvédőt.
Horváth_Kálmán 2014.03.05. 22:07:27
@scuynat: asszem veled egy önérzetes tulajdonosba akadtam :) Egy csomó mindennapi kérdésem lenne ezzel az autóval kapcsolatban, olyanok, hogy például esőben kint lehet-e hagyni, mennyire veri vissza a napsugarakat, vagy hogy tényleg annyira igénytelen, BKV-s kapaszkodó jellegű behúzói vannak-e, mint azt a képek alapján sejteni lehet?
hdnctrl 2014.03.06. 11:53:12
@Horváth_Kálmán: kint lehet hagyni, bár ha előtte poros volt, akkor nagyon ronda lesz az esőcseppektől. Az enyém nem ázik be, mert le lettek cserélve a tömítések, de egyébként szoktak beázni, és akkor a tetőkárpit szépen elkezd penészedni (ez más autóknál is előfordul persze). Eléggé el tud vakítani napsütésben. A kapaszkodók azért eggyel jobban néznek ki, mint a békávén, mert legalább színben passzolnak. Az enyémen egyébként nincs, a gyártás elején még nem tettek rá.
Rocko- 2014.03.06. 22:18:53
kezdtem kapkodni a fejemet, hogy milyen marhaságok vannak itt, de szerencsére @scuynat: megjött.
Zoli Kovács Négy 2015.04.27. 23:10:59
Természetes John DeLorean is magyar (anyukája révén, apu román volt) származású.
Zoli Kovács Négy 2015.04.27. 23:11:33
Természetesen @Zoli Kovács: TermészetesEN