#508 Vedd el mindenét a 90-es évekbeli Snoop Dog-nak, kivéve a ruháit és megkapod a La Sape (Société des Ambianceurs et des Personnes Élégantes - The Society of Taste-Makers and Elegant People rövidítése) klub elnökét. Itt kiemelnénk az ELEGANT-ot. Nem ciki, ha még nem hallottál róluk, kongói srácok elit kis csoportjáról van szó, akik meglátták azt, ami naggyá tette a kora 90-es évek bravohits-ektől hangos magyar piacait: a márkajelzések és az élénk színek mágikus hatalmát. A magyar alternatív butikvilág ízléstelen adidos és dubwil kínálatával szemben azonban ők jó érzékkel rámentek a luxusmárkák ízléstelen vonalára, ami viszont már nyújt egyfajta stílust. Másodkézből, ugyanis a bolygónkon jelenleg fennálló egyenlőtlen elosztás következtében sajnos csak bálabontáskor jutnak hozzá a kékvérűek levetett lajbijaihoz. Secondhand swag - sSWAG! közben persze used luxy is - uLUXY! Őrület. Bármit szívesen viselnek ami kellően drága volt az eredeti tulajdonosának, de főleg az Andrássy út kínálatából válogatnak: Versace, Prada, Gucci, Armani, ilyesmik. Világ legszimpatikusabb sznobjai. Nem csupán pár habókos habonyingosról van szó, valódi szubkultúra online jelenléttel és közel 60 éves múlttal, rendszeres parádés felvonulással, ahol két dolog a cél: kikúrt menőnek kinézni (ez sikerül is nekik) és márkacímkéket villantani. A környezet és az outfit közt olyan erős ellentét feszül, hogy a tájidegen szó kevés már ehhez. Kontrasztosságában Vajna Tímea "minden nőnek gyémántot valentinra" mozgalmához hasonlít picit.
Szokás szerint az egész egy hülyével indult: az 1960-as években egy helyi popsztár Papa Wemba szeretett volna kilógni a tömegből és sikerült is neki, de a stricinek öltözés divatja egészen a húszas évekre nyúlik vissza a környéken. Ebből is fakad a kettősség a stíluson belül: az elegáns frakkos vonal orgiázik a legújabb designer darabokkal szügyig merülve a hordhatatlan mintákban és a vibráló színekben.
Egy eleve szegény ország szegény fővárosában, Brazzaville-ben - ahol a lakosság nagy része kénytelen napi 30 centből létezni - próbálnak ezek a srácok extrém gazdagnak kinézni. Kicsit olyan ez, mint a kevésbé szerencsés arab országok (pl Egyiptom) vendéglátóipari egységei: mindegy mennyire düledezik az épület, a GRAND vagy a ROYAL jelzővel a homlokzaton aláhúzzák a hely exkluzivitását (feeling pimp).
Fentiekből következően a Sapeur-ök egy-egy jobb állapotú arisztokrata kardigánért kénytelenek - és képesek - akár napokig dolgozni. Öltözködésre kicsit többet költenek, mint ingatlanokra, így a világon vélhetően csak itt léteznek hajléktalanok eredeti(!) Louis Vuitton cekkerrel.
Egyébként leszámítva a címkére buzulást sokkal inkább viselhetőnek tartjuk (NVR kétharmad, ami nettó 50% tagság) a használt kakadumintás (vagányság!) versace szmokingot, mint a budapest-milánó tengely által gyártott bármelyik melírozott pólót.