#479 A nagy amerikai filmgyártás központja eredetileg New York és környéke volt, de Thomas Edison 1891-ben gyorsan feltalálta, majd le is védette a mozgókép rögzítésére alkalmas kamerát - ez viszonylag egyszerű meló volt, mert 3 évvel korábban valaki már feltalálta neki. Ennek ellenére Edisoné lett a szabadalom. Volt már ebben rutinja, a villanykörtét is hagyta feltalálni kicsit hamarabb.(tény, hogy mindkét eszközt erősen felpimpelte).
Ha a telefonnal Bell ugyanezt csinálta volna, lehet, hogy a szabadalmi hivatal telefonon küldi el a picsába.
Szóval Edison kezében voltak a jogok, így a gyártó cégeknek tejelni kellett minden alkotás után, ezért a legokosabb megoldásnak a magyaros adóelkerülés tűnt: elhúzni a vérbe a sokszor ködös-sáros-taknyos New Yorkból a lehető legmesszebre, a giccses, szar Kaliforniába, ahova már nem értek el a szabadalmi ügynökök kezei. (Másik szempont volt a napfény, akkoriban még nem volt olyan jó világítás - illetve a filmek fényérzékenysége -, hogy bármilyen fényviszonyok közt dolgozhassanak. Rendszeresen forgattak például los angelesi épületek tetején.)
Egyébként mint mindent, Hollywoodot is magyarok alapították (kis német segítséggel). Az alapítók közt volt Zukor Adolph - egy mátészalkai szatócs fia, majdnem kiképzett szűcs - aki Los Angeles külvárosában egy narancsfarmon hozta létre első filmstúdióját. A legelső filmes biznisze még csak 3 perces vetítésekből állt egy kis bódéban - na most ha ez nem pornó volt, akkor még nagyobb zseni az öreg, mint gondoltuk, ha pedig pornó, akkor még nagyobb arc, mint gondoltuk - ám annyira beindult, hogy ebből mozihálózatot tudott kiépíteni (ugye hogy pornó?), majd a sok lóvét nem elDagobertbácsizta (spájzban hülyéskedés sok pénzzel), hanem megalapította a Famous Players in Famous Plays Company-t a már említett farmon.
Pár sikeres évtized és cégegyesítések után Paramount Pictures néven ez a cég hozta el nekünk a világ legrosszabb Beverly Hills-i zsaruját, a Beverly Hills-i zsaru hármat. Ezen kívül neki köszönhető az is, hogy egy időben a mátészalkai mozi közvetlen kapcsolatban állt egy hollywoodi stúdióval, így forgalmazó kihagyásával, direktben kapták meg a filmeket és ezek a premierek egy napon voltak a los angelesiekkel.
Színes-érdekes még onnét: a "B" filmek a hőskorban nem egyértelműen jelentették Dolph Lundgrent és/vagy a trágya sztorit. Kettesével gyártották és árulták a filmeket a stúdiók, a FŐ FILM volt az "A", sztárokkal, fasza díszlettel, észvesztő zongorázással, a kísérő film pedig volt a "B", amiben korábbi forgatások maradék díszletei közt féllábú Tarzanok és alacsony Batmanek főszerepeltek, és csak a fekete billentyűit használták a zongorának. Ja és nem mindig vett részt a gyártásban rendező. A The Asylum stúdió lelkiismeretesen ápolja a nagy öregek emlékét.
(képet köszönjük: Wehli Gergely /newline)